Kotimainen verkkokauppa
Laaja valikoima
Nopea toimitus

Yleisimmät kysymykset sähköpyöristä

Sähköpyöriä on ollut tarjolla jo useita kymmeniä vuosia, mutta vasta viime vuoden aikana niiden kysyntä on alkanut kasvamaan toden teolla. Pandemian aikaan ja sen jälkeen ihmiset alkoivat arvostamaan liikunnan merkitystä hyvinvoinnille, ja hyötyliikunnan yhtäkkinen pois jääminen kokonaan ihmisten arjesta, sai ihmiset etsimään keinoja saada liikunta takaisin osaksi arkeaan. Tästä lähtien ihmiset ovat panostaneet enemmän omaan terveyteensä, koska ollaan huomattu sen merkitys ihan mielenterveydenkin kannalta.

Sähköpyörä — Mikä se on?

Sähköpyörä näyttää samalta kuin mikä tahansa polkupyörä, paitsi että sen sisällä piilee polkemista avustava teho. Sähköpyörästä löytyy avustava sähkömoottori useimmiten keskiöstä tai takanavasta, joka avustaa ajajan polkemista ja kytkeytyy pois päältä vauhdin saavuttaessa 25 km/h. Moottori avustaa kuitenkin vain silloin kun ajaja itse polkee, koska se ei ole täysin sähköllä kulkeva menopeli, vain sähköavusteinen. Sähköavustus on varsin hyödyllinen esimerkiksi ylämäkiin joissa omat voimat helposti hyytyvät.

Sähkömoottorin avulla ylämäet taittuvat paremmin kuin koskaan aikaisemmin, ja sähköpyörät ovat tästä syystä yleistynyt erityisesti työsuhdepyöriksi. Tavallisen pyöräilyn tavoin sinun ei tarvitse saapua töihin täysin hikisenä ja hengästyneenä, jos kuljet sähköpyörällä.

Tutustu valikoimaamme ja löydä itsellesi se sopiva sähköpyörä:

Sähkömaastopyörät
Kaupunki sähköpyörät
Hybridi sähköpyörät
Maantie- ja Gravel sähköpyörät

Miten sähköpyörä toimii?

Sähköpyörä eroaa polkupyöristä luonnollisesti siten että siinä on avustava sähkömoottori ja sen oma järjestelmänsä, jota kaikkea virroittaa akku. Moottori avustaa polkemista yksinkertaisesti vetämällä ketjua ja etu- tai takaratasta riippuen moottorityypistä, eteenpäin samalla kun ajaja polkee omilla voimillaan. Avustus toimii usein momenttitunnistimella, eli moottori suhteuttaa avustustehoa polkemistehon mukaan, ja tästä syystä esimerkiksi liikkeellelähtö helpottuu huomattavasti. Moottorijärjestelmä avustaa polkemista aina valitulla tasolla, joita on monesti valittavana kolmen eri vaihtoehdon väliltä järjestelmän ohjainyksiköstä. Ohjainyksikön kautta tapahtuu koko järjestelmän ohjaaminen, aina avustustason valinnasta pyörän käynnistämiseen. Ohjainyksikön lisäksi sähköpyörässä on LED- näyttö joka näyttää ajajalle oleellisia tietoja mm. nopeudesta, akun varauksesta ja muuta tietoa matkan etenemiseen liittyen. Näytöltä ajaja myös näkee valitut asetuksensa. Kaikissa sähköpyörissä ei välttämättä ole erillistä näyttöä, ja tällöin älypuhelin toimii näyttönä. Älypuhelimelle ladataan vain pyörän oma puhelinsovellus, ja näin puhelimen näytölle saadaan tarvittavat ajotiedot. Sähköpyörää voi ajaa myös ilman mitään näyttöä, koska ohjainyksikkö kertoo sinulle millä avustustasolla ajat. Monesti myös tämä tieto riittää.

 

Voiko sähköpyörää ajaa ilman sähköä?

Suurin osa sähköpyörän moottoreista ovat lähes nollavastuksisia, mikä tarkoittaa sitä että moottorin ollessa pois päältä polkeminen ei tunnu hirveän paljon raskaammalta kuin miltä se tuntuisi polkupyörässä. Hieman vastusta siinä tietysti on, koska täytyy huomioida että moottori on kiinnitetty pyörän eturattaaseen ja ketjuun. Vastus ei kuitenkaan ole niin suuri että siihen kiinnittäisi erityisesti huomiota. Enemmän vastusta polkemiseen tulee silloin jos sähköpyörä on rotevaa sorttia ja painaa enemmän. Tällaiset sähköpyörät voivat painaa 25-28 kg, ja niitä on raskaampi polkea kuin tavallista polkupyörää joka painaa vain 10 kg. Tämä kuitenkin riippuu niin sähköpyörästä. On olemassa esimerkiksi gravel sähköpyöriä joiden paino ei juurikaan eroa tavallisesta gravel pyörästä. Maastopyörienkin paino ei yleensä ylitä 20 kg, ja tekniikka kehittyy vuosi vuodelta akkujen ja moottorien osalta siten että niiden teho- painosuhde kehittyy huomattavasti, tarkoittaen että akut ja moottorit senkun kevenevät, mutta samaan aikaan ne muuttuvat entistä tehokkaammiksi. Sähköpyörien voidaan siis odottaa kevenevän paljonkin vuosien saatossa.

Voiko sähköpyörällä ajaa polkematta?

Lundbergin myymissä sähköpyörissä sähkö vain avustaa, eli moottori avustaa polkemista ja kytkeytyy pois päältä silloin kun ei poljeta. Avustus katkeaa myös heti pyörän saavuttaessa 25 kilometrin tuntinopeuden. Nämä pyörät ovat edelleen lain silmissä polkupyöriä, eivät mopoja, eivätkä niitä tästä syystä tarvitse erikseen vakuuttaa. On olemassa erikseen sähkökaasullisia pyöriä jotka kulkevat täysin sähkön avustuksella. Sähkökaasulla toimivat sähköpyörät ovat kuitenkin lain mukaan verrattavissa mopoihin, eli ne on vakuutettava erikseen tieliikennekäyttöön. Vuonna 2024 laki muuttui sähköpyörien suhteen, ja tässä kirjoitelmassa voit lukea lisää aiheesta.

Milloin sähköpyörä tarvitsee vakuuttaa?

Suomen tieliikenteen lainsäädäntö on määrittänyt että sähköavusteiset pyörät jotka vaativat polkemista avustuksen käynnistymiseen, ja joissa avustus avustaa polkemista korkeintaan 25 km/h asti eivät vaadi erillistä tieliikennevakuutusta. Ne eroavat sähkömopoista tai sähkökaasullisista pyöristä siten että ne ovat sähköavusteisia, eli ne eivät liiku pelkän sähkökaasun avulla. Sähköavusteiset pyörät vaativat aina polkemista avustuksen kytkeytyäkseen päälle, ja avustus kytkeytyy saman tien pois päältä pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Lundbergilla myydään ainoastaan sähköavusteisia pyöriä jotka eivät vaadi tieliikennevakuutusta.

Mitä hyvä sähköpyörä maksaa?

Sähköpyörien hinnat vaihtelevat suuresti merkin, runkomateriaalin ja sähköpyörän tyypin perusteella, mutta laadukkaat ja kestävät sähköpyörät alkavat sieltä vähän päälle 2000 euron tiimoilta, ja sähköpyörien hinnoissa voidaan päästä lähemmäs 10 000 euroa, riippuen sähköpyörän ominaisuuksista ja komponenttiyhdistelmästä. Vaikka tietyt sähköpyörät ovat kalliita saa ostaja kuitenkin summasta huolimatta vastinetta rahalleen mm. juurikin komponenttien laadusta, kuten myös ison akun ja tehokkaan moottorin muodossa. Sähköpyöriin, kuten myös tavallisiin polkupyöriin, on saatavana erilaisia vaihteistoja, ja kalliin sähköpyörän hinta koostuu usein sähköisesti toimivasta, täysin langattomasta järjestelmästä. Langaton järjestelmä on arvostettu salamannopeasta ja tarkasta vaihtamisestaan, sekä kaapelittomasta pyörästä. Hintaan vaikuttaa myös runkomateriaali, joista hiilikuitu on kalliimpi, mutta ehdottomasti kevyempi ja tuo ihan eritasoisen ajotuntuman pyörälle. Näistä asioista ollaan valmiita maksamaan, mutta budjettietietoisillekin pyöräilijöille löytyvät omat vaihtoehtonsa, ja nämä pyörät eivät ole millään tavalla huonoja.

 

 

Miten valita oikea sähköpyörä?

Sähköpyörää valitessa haluat miettiä missä ja miten pitkiä matkoja sinun tulee kuljettua. Sähköpyörien käyttötarkoitukset vaihtelevat paljolti, kuten myös niiden akkukoot. Mikäli harkitset kaupunkisähköpyörää, mieti tarvitsetko välttämättä suurimman akun? Suurempi akku tuo enemmän painoa ja hintaa pyörään, eli jos työmatkasi ovat lyhyitä, voi panostaminen suureen akkuun olla turhaa. Suuri akku on kuitenkin tarpeellinen silloin kuin haetaan pitkää kantamaa, eli jos teet pitkiä matkoja pyörälläsi, tarvitset luultavasti isomman akun. Maastopyörää valitessasi on monesti vain yksi akkukoko valittavana, koska maasto on vaihtelevaa ja vaatii enemmän virtaa. Kaikki nykyajan maastopyörät ovat varustettu riittävän suurilla akuilla, ja useaan pyörään on mahdollista ostaa erikseen vielä lisäakku, joka asennetaan pyörän rungon ulkopuolelle. Sähköpyöriä on saatavana niin täysjoustona ilman mitään varusteita, tai jäykkäperäisiä valmiiksi varusteltuna. Miettimällä niitä omia tarpeita löydetään oikea sähköpyörä vastaamaan niihin. Jos oikean sähköpyörän valinta aiheuttaa vaikeuksia, voi paras ratkaisu olla pohtia asiantuntijan kanssa sitä oikeaa sähköpyörää. Asiantuntuja pystyy tarpeidesi perusteella ehdottamaan sinulle juuri sitä oikeaa sähköpyörää joka vastaa kaikkiin näihin tarpeisiin. Meille voit joko soittaa tai laittaa viestiä asian tiimoilta!

Miten kauan sähköpyörässä riittää virta?

Tähän ei ole suoranaista vastausta, koska akun kesto riippuu paljolti avustuksen tasosta, ajotavasta, akun koosta kuin myös sääolosuhteesta. Voidaan sanoa että kevyellä avustuksella sähköpyörä voi kulkea kaupungissa tasamaalla jopa yli 100 km yhtä latausta kohden, mutta maastopyörien suuritehoisempi moottori taas syö enemmän virtaa ja akku loppuu nopeammin jo pelkän maaston haastavuuden johdosta, eikä samaa kantamaa voida luvata kaikkiin ajotilanteisiin tai pyöriin. 100 kilometrin kantamaa ei olla laskettu sen perusteella että maastossa on juurikaan jyrkkiä ylämäkiä ja että moottori avustaa samaan aikaan suurimmalla teholla. Tämä voi olla mahdollista mikäli maasto on tasaista, ja avustus on kevyttä. Olosuhteet on myös hyvä huomioida siten että akkua tulisi säilyttää ja ladata akulle optimaalisessa lämpötilassa, ns ei liian kuumassa tai liian kylmässä. Kylmässä Lithium- akku ei välttämättä lataa kunnolla ja kuumassa akku voi vaurioitua ja lakata toimimasta. Lue miten ladata sähköpyörän akkua oikealla tavalla.

 

Kestääkö sähköpyörä pakkasta?

Sähköpyörää voi säilyttää pakkasessa, koska ne ovat pitkälti suunniteltu kestämään pohjoismaisia olosuhteita, mukaanlukien pohjoismaiden kylmiä talvia. Pakkasesta on kuitenkin huomioitava se että se vaikuttaa luonnollisesti akun kapasiteettikykyyn, koska elektronien liike akun sisällä hidastuu ja jäykistyy huomattavasti kylmässä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että mikäli lataat akkua kylmänä, elektronit eivät liiku tavalliseen tapaan, ja näin ollen akku ei välttämättä edes lataudu kunnolla. Tästä syystä mahdollisten mukaan, akkua olisi hyvä säilyttää sisätiloissa varsinkin akkua lataessa. Tämä on varsin näppärää pyörissä missä akun saa helposti irrotettua rungosta. Mikäli pyörää haluaa säilyttää ja latailla ulkona, olisi suositeltavaa että pyörä olisi vähintään sateessa suojassa, ja mieluiten myös tilassa missä lämpötila ei laskisi alle 0 asteen. Näin lataus vielä sujuu ja akkukapasiteetti säilyy käytössä hyvin.

Jos sähköpyöräsi on säilytyksessä talven yli, olisi parasta jättää siihen noin 50-80% varauksen jotta se ei ole ihan täynnä, mutta ei pääse myöskään tyhjenemään säilytyksen aikana. Akun tilaa voi joutua vähän väliä tarkistamaan aina kun muistaa, ja taravittaessa voi joutua laittamaan akun hetkeksi lataukseen mikäli varaustila lähenee nollaa prosenttia.

Voiko sähköpyörää säilyttää sateessa?

Sähköpyörää voi säilyttää yksittäisiä kertoja sateessa ilman huolta siitä että sen toiminta kärsisi. Yleinen suositus on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan säilyttää pyörää sateelta suojassa esimerkiksi katoksen alla, varastossa tai autotallissa. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, akun voi aina tuoda sisälle suojaan, ja loput pyörästä voi odottaa ulkona. Jos pyörän rungossa on vettä voi sen pyyhkäistä pois kuivalla pyyhkeellä ennen akun asettamista takaisin paikoilleen. Pyörää ei suositella säilytettäväksi jatkuvasti sateessa, koska jatkuva veden tunkeutuminen pyörän sähkömekanismien väliin voi alkaa aiheuttamaan korroosiota, ja tätä myötä voi alkaa ilmetä ongelmia.

Mikä on paras sähköpyörä?

Lundberg.fi n valikoima sähköpyöriä on yksi Suomen laajimpia, ja näin ollen sopiva sähköpyörä löytyy varmasti jokaiselle. Parhaan mallin valitseminen on vaikeaa, mutta listasimme tähän pari ostetuinta pyörää eri kategorioista:

Scott Sub Sport Eride 20 Lady hybridi sähköpyörä
Trek Rail 5 Gen 3 sähkömaastopyörä
Scott Contessa Addict RC eRIDE 15 gravel sähköpyörä
Trek District+ 3 Lowstep 545Wh kaupunkipyörät

Valitsit minkä sähköpyörän tahansa, on se myös loistava valinta työsuhdepyöräksi. Työsuhdepyöräetua hyödyntämällä voit saada ostettua itsellesi kalliimman pyörän edullisemmin, koska säästät merkittävästi verotuksen näkökannalta.