Talvellakin voi sähköpyöräillä – vinkit onnistumiseen
Sähköpyöräily onnistuu myös talvella – Vinkit onnistumiseen
Sähköpyöräily talvella voi tuntua haastavalta, mutta oikeilla varusteilla ja valmistautumisella se on täysin mahdollista ja kivaa! Sähköpyöräily talvella ei rajoitu vain lämpimiin kuukausiin, vaan voit nauttia pyöräilystä vuoden ympäri, ja näin teet samalla myös suuren ekoteon. Toki talvipyöräily tuo omat haasteensa, mutta oikeilla vinkeillä ja varusteilla pääset nauttimaan kaikista talven tuomista seikkailuista sähköpyöräsi kanssa, ja kuntosi pysyy hyvänä vuoden ympäri.
Varusteet kuntoon – pyörälle ja ajajalle
Talvipyöräilyssä tärkein asia on varusteet – niin pyörälle kuin ajajallekin. Sähköpyörän ajaminen talvella vaatii ensisijaisesti aina nastarenkaat alle, sillä ne tarjoavat parhaan pidon liukkaille ja jäätyneille teille. Nastarenkaat pinkittävät sähköpyöräsi etenemistä lumisessa maastossa, vaikka lumikerros olisi paksumpi. Selaile Lundbergin nastarengasvalikoimaa, ja löydä itsellesi sopivat nastat. Muista myös lisätä sähköpyörääsi kunnolliset valot sekä eteen että taakse. Suomen tieliikennelaki vaatii nykyään kaikkiin pyöriin valot, jotka eivät häikäise muita liikkujia mutta varmistavat, että olet näkyvissä muille kanssakulkijoille, varsinkin autoilijoille. Onhan sähköpyöräilystä sitä paitsi helpompi nauttia kun itsekin näkee eteensä. Pyöräliikkeet myyvät valoja eri käyttötarkoituksiin, joten löydät varmasti omia tarpeitasi vastaavan.
Talvipyöräily – varusta itsesi ja pyöräsi
Kypärän käyttö talvella
Sähköpyöräilijälle tärkein varuste on ehdottomasti pyöräilykypärä. Pää ja aivot ovat ihmisen tärkein elin, eli kypärän käyttö on erittäin suositeltava käytettäväksi jokaisessa ajotilanteessa, vaikka sitä ei velvoiteta lain mukaan. Talvella kaatuminen on vielä todennäköisempää, joten kypärän käyttöä painotetaan täten talvikäytössä entistä enemmän. On hyvä huomioida, että jopa laadukkaiden kypärien valmistajat suosittelevat vaihtamaan kypärän kolmen vuoden välein, eli jos kypäräsi on yli kolme vuotta vanha, kypärä kannattaa vaihtaa uuteen. Vanhassa kypärässä ei välttämättä ole säilynyt tallella sama määrä suojaavaa ominaisuutta jos esimerkiksi materiaalit ovat vanhentuneet, tai jos kypärä on ottanut osumaa käytössä tai säilytyksessä. Talvella kypärän alle on myös saatavilla erityisiä pipoja, jotka suojaavat myös kasvojen reunoja tehokkaammin mitä tavallinen pipo. Ne ovat myös lämmintä mutta tarpeeksi ohutta kangasta että kypärän käyttö talvella ei tunnu epämukavalta.
Pukeutuminen talven kylmään säähän
Pukeutuminen on talvipyöräilijän suuri kysymys. Suomen sanonnan mukaan ei ole huonoa säätä, vain huonoa pukeutumista. Fleetin tekemässä haastattelussa, Ekegren suosittelee talvipukeutumiseen kolmea eri kerrosta lämpimään vaatekokonaisuuteen. Nämä ovat tekninen alusasu, välikerros ja tuulenpitävä, hengittävä sekä vedenpitävä ulkokerros. Aluskerroksen tulee olla hengittävä mutta eristävä ja lämmin, ja tähän merinovilla on loistava esimerkki. Välikerroksen paksuus valitaan olosuhteiden mukaan, mutta kylmiin olosuhteisiin voi valita paksumman villapaidan tai fleecen. Ulkokerroksessa kannattaa valita neonvärinen tai joku muu kirkkaanvärinen kuoritakki, johon voi lisätä heijastimia turvallisuuden lisäämiseksi. Ulkokuoritakin tulee myös olla tuulenpitävä mutta hengittävä, ja märällä kelillä sen tulisi myös pitää vettä. Näin pysyt aina tilanteesta huolimatta lämpimänä ja kuivana, ja pyöräily on miellyttävää ja tuo hyvää fiilistä, niin kuin on tarkoituskin.
Akusta ja sen latauksesta huolehtiminen
Sähköpyörän akku on talvella varsin herkkä kylmyydelle. Pakkasella akkua tulisi säilyttää aina mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa suojassa kylmyydeltä ja kosteudelta, sillä kylmä vähentää merkittävästi akun suorituskykyä. Kosteutta on myös hyvä pyrkiä välttämään koska se voi aiheuttaa tietyn määrän korroosiota akun tärkeisiin komponentteihin ja liitoksiin, mikäli vettä pääsee tunkeutumaan toistuvasti akun ympäristöön. Mikäli akkua ei saa irti pyörästä, voidaan sähköpyörää säilyttää joko sisätiloissa tai lämmitetyssä tilassa jossa on vähintään 0 astetta. Lithium- akut ovat yleisesti käytettäviä akkuja pyörissä, ja niiden latauskyky heikkenee huomattavasti mikäli lämpötila putoaa yhdenkin asteen pakkasen puolelle. Akkua ei suositella lähes koskaan ladattavaksi kylmänä, sillä se voi myös lyhentää akun käyttöikää. Akun lataaminen pakkasessa voi jopa estyä, sillä osa latureista ei anna ladata kylmää akkua. Akku kannattaa irrottaa sähköpyörästä ja tuoda sisätiloihin, ja antaa sen lämmetä ennen latausta, jotta se latautuu ja toimii optimaalisesti joka latauksen jälkeen. Talvella sähköpyörän säilöön jäävään akkuun tulisi jättää vain noin 50-70% varaus, jos sitä ei käytetä moneen kuukauteen.
Sama ilmiö toistuu myös lämpimissä olosuhteissa, esimerkiksi lasitetulla parvekkeella jossa lämpötila voi enimmillään nousta jopa 40 asteeseen. Tällöin on myös tärkeä ottaa akku irti pyörästä ja tuoda sisälle suojaan lämmöltä, koska Egegrenin mukaan on ollut tapauksia jossa äärimmäisissä lämpötiloissa akku on suojannut itsensä lakkaamalla toimimasta. On hyvä myös varmistaa että akkua ei jätä suoraan auringonvaloon, koska kesällä auringon suora paiste voi lämmittää kohteensa hyvinkin kuumaksi, vaikka ilman lämpötila ei olisikaan tavanomaisen lämmin. Säilytä siis akkua suojassa suoralta auringonvalolta välttyäksesi akun vahingoittumiselta. Jos akku ei saa irti pyörästä, olisi hyvä suojata pyörä lämmöltä ja auringolta.
Sähköpyörän itsehuoltaminen talvella
Talvipyöräilyssä maantiesuola on yksi suurimmista huolenaiheista niin autojen sekä pyörien kuntoa ajatellen. Suomen teillä käytettävä maantiesuola nopeuttaa korroosiota, joten sähköpyörän säännöllinen puhdistus olisi tärkeää. Suolaa voi kertyä sähköpyörän pieniin väleihin, ja aiheuttaa ongelmia erityisesti akun ympäristössä. Ekegren suosittelee huuhtelemaan pyörän suolasta puhtaaksi aina pyörälenkin jälkeen käyttäen lämmintä vettä ja kevyttä puhdistusainetta. Tällöin sähköpyörä pysyy pitkään hyvässä kunnossa ja sen käyttöikä pitenee. Suolatun reitin tunnistaa monesti siitä jos tien pinta on pikkupakkasella märkä tai kostea, eikä tien pinnalla ole lunta tai jäätä. Suolaus jää useimmiten pois kun pakkanen rupeaa lähenemään -10 astetta, joten näinä päivinä suolauksesta ei tarvitse murehtia.
Lukon öljyäminen
Ongelmien ennaltaehkäisemiseksi Ekegren suosittelee myös öljyämään pyörän lukon aina vähän väliä, mutta ainakin ennen ensimmäistä pakkaspäivää. Kun pakkanen yllättää, on lukon jäätymiselle aina suurempi riski koska lukon sisälle kertynyt kosteus jäätyy pakkasten tultua, ja tällöin lukko ei toimi. Löydät itsesi vielä epämieluisasta tilanteesta jossa et saa pyörääsi lukittua, ja näin ollen se voidaan pahimmassa tapauksessa varastaa jos sen jättää huomiotta jonnekin ulos. Sähköpyörät ovat erityisen alttiita varkauksille. Pyörän lukkoa kannattaa öljytä kahdesti talvella ja vielä kerran keväälläkin, ja siihen käy ihan monitoimiöljy, mutta pyöräliikkeet tarjoavat myös laajan valikoiman erilaisia voiteluaineita niin kesä- kuin talvikäyttöön.
Ammattilaishuolto sähköpyörälle
Talvipyöräily ei rasita sähköpyörääsi sen enempää, kunhan pyörää säilytetään ja käytetään asianmukaisesti suositusten mukaan. Sähköpyörän säännöllinen huolto on myös tärkeää, ja mikäli sinua ei itse innosta huoltaa sähköpyörääsi, on tähän ammattimaiset pyörän huollot apuna. Jos ajat pyörälläsi paljon, esimerkiksi 4000 kilometriä vuodessa, pyörän huolto kannattaa tehdä vähintään kaksi kertaa vuodessa. Keväällä pyörähuollot voivat ruuhkautua maaliskuusta alkaen, joten usein pyöräilevän kannattaa varata huolto hyvissä ajoin jo aikaisemmin talvella, esimerkiksi helmikuussa. Näin pyöräsi on kunnossa kevätkauden alkua varten, jolloin muut vasta tuovat pyöränsä huoltoon. Jos et ole talvipyöräilijä, syksy on toinen hyvä ajankohta huoltaa pyörä, jotta keväällä saat heti valmiin sähköpyörän käyttöösi.
Yhteenveto
Sähköpyöräily talvella voi olla nautinnollista ja täynnä seikkailuja, kunhan varmistat oikeat varusteet ja huolehdit sähköpyöräsi kunnossapidosta. Oikeilla nastarenkailla ja heijastavilla valoilla varustettu sähköpyörä kulkee turvallisesti, ja oikein pukeutuminen tekee pyöräilystä yhtä mukavaa mihin tahansa vuodenaikaan. Akkujen säilytys ja lataus ovat talvipyöräilijälle avainasemassa, jotta akun kapasiteetti säilyy hyvänä. Muista myös säännöllinen huolto, jotta sähköpyöräsi kestää talven rasitukset ja on valmiina kevättä varten.